ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ မီးေလာင္ကြၽမ္းမႈမ်ား ျဖစ္ပြားရျခင္း၏ အဓိကအေၾကာင္းရင္းမွာ လွ်ပ္စစ္မီးပံုမွန္မရ ရွိျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ၿပီး ဆံုးရႈံးမႈ ပမာဏမ်ားျပားရျခင္းမွာ ရန္ကုန္တိုင္းအပါအ၀င္ မီးသတ္႒ာနမ်ားတြင္ လံုေလာက္ေသာ မီးသတ္ကိရိယာမ်ား မျပည့္စံုျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။
ရန္ကုန္တိုင္းအပါအ၀င္ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုင္းမ်ား၌ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ မီးေလာင္ကြၽမ္းမႈမ်ားတြင္ လွ်ပ္စစ္ ၀ါယာေရွာ့ျဖစ္ပြားရာမွ ေလာင္ကြၽမ္းရျခင္း၊ ဖေယာင္းတိုင္မီးအသံုးျပဳရာမွ မီးေလာင္လြယ္ ေသာပစၥည္းမ်ား သို႕ကူးစက္ၿပီး ေလာင္ကၽြမ္းျခင္း၊ ထင္း မီးဖိုမ်ားႏွင့္ ခ်က္ျပဳတ္စားေသာက္ရာမွ မီးႂကြင္းမီးက်န္မ်ားေၾကာင့္ ေလာင္ကြၽမ္းျခင္းတို႔ကို အမ်ားဆံုးေတြ႕ျမင္ရေၾကာင္း ရန္ကုန္တိုင္း မီးသတ္ဦးစီး႒ာနမွ တရား၀င္ထုတ္ျပန္ ခ်က္အရ သိရသည္။
“ရန္ကုန္နဲ႔ မႏၱေလးမွာ ေလာင္တာက မီးအားျမွင့္စက္ေတြကေန အိုဗာဗို႔ေတ့ခ်္ျဖစ္ၿပီး ေလာင္တာမ်ားတယ္။ သိတဲ့အတိုင္းပဲ၊ မီးေတြက ပံုမွန္မလာဘူး။ လာျပန္ေတာ့လည္း မီးအားက နည္းၾကေတာ့ လူေတြက မီးအားျမွင့္စက္ေတြသံုးၾကတယ္။ မီးပ်က္ေတာ့ မီးအားျမႇင့္စက္ကို မပိတ္မိဘူး။ မီးလာတဲ့အခ်ိန္က်ေတာ့ အိုဗာဗို႔ေတ့ခ်္ ျဖစ္ၿပီး ၀ါယာေတြ ေရွာ့ျဖစ္ကုန္ေရာ” ဟု ရန္ကုန္တိုင္း မီးသတ္ဦးစီး႒ာနမွ မီးသတ္၀န္ထမ္း တဦးက ေျပာျပသည္။
၂၀၀၈ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီ၂၅ ရက္ေန႔အတြင္း ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ မႏၱေလးရတနာပံုေစ်း မီးေလာင္ကြၽမ္းမႈသည္လည္း လွ်ပ္စစ္ ၀ါယာေရွာ့ေၾကာင့္ပင္ျဖစ္ေၾကာင္း အစိုးရပိုင္ သတင္းစာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
လွ်ပ္စစ္မီးမရေသာ ေန႔မ်ားတြင္ လူအမ်ားစုမွာ ဖေယာင္းတိုင္မီးကို အသံုးျပဳၾကရာမွ မီးေလာင္ကြၽမ္းမႈမ်ား မၾကာခဏျဖစ္ ပြားရ သကဲ့သို႔ လွ်ပ္စစ္မီးမလာသျဖင့္ ထင္းမီးဖို၊ မီးေသြးမီးဖိုတို႕ႏွင့္သာ ခ်က္ျပဳတ္စား ေသာက္ၾကရေသာေၾကာင့္ မီးကြၽင္း မီးက်န္မ်ားမွ တဆင့္ မီးေလာင္ကြၽမ္းရေၾကာင္းလည္း ၾကားသိရသည္။
မီးသတ္တပ္ဖြဲ႕မွ ထုတ္ျပန္ထားေသာစာရင္းအရ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ မီးေလာင္မႈမ်ားမွာ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္တြင္ ၈၃၅ ၾကိမ္၊ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္တြင္ ၈၃၃ ၾကိမ္၊ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္တြင္ ၉၄၄ႀကိမ္တို႔ျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ ျပည္နယ္ႏွင့္တုိင္းအလိုက္ၾကည့္ ရလ်င္ အဆိုပါ သံုးႏွစ္တာကာလအတြင္း ရန္ကုန္တိုင္းသည္ မီးေလာင္မႈ အႀကိမ္ေပါင္း၈၃၀ျဖင့္ အမ်ားဆံုးျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ရၿပီး ထိုသံုးႏွစ္အတြင္း ဆံုးရႈံးမႈပမာဏမွာ က်ပ္၁၁၂၉.၂၈ သန္းျဖစ္သည္ဟု တရား၀င္ထုတ္ျပန္ခ်က္အရ သိရသည္။
မီးေလာင္မႈမ်ားျဖစ္ပြားေနစဥ္တြင္ မီးသတ္ကားမ်ားအေရာက္ေနာက္က်ျခင္း၊ မီးသတ္ကိရိယာမ်ား မစံုလင္ျခင္း၊ ေရမလံု ေလာက္ျခင္းႏွင့္ ေရရရွိႏိုင္ေသာ ေနရာထိ ေရသြားျဖည့္ေနရျခင္း စသည့္အားနည္း ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ မီးေလာင္ခ်ိန္ၾကာ ျမင့္ကာ ဆံုးရႈံးမႈပမာဏပိုမိုမ်ားျပားရျခင္းျဖစ္သည္ဟု လူအမ်ားက ေ၀ဖန္ေနၾက သည္။
“ရတနာပံုေစ်းႀကီး မီးေလာင္ေတာ့ မီးသတ္ကားေတြ ေရာက္ေတာ့ေရာက္လာပါရဲ႕၊ ဒါေပမယ့္ အျမင့္ကို တက္္ၿပီး ပက္လို႔ ရတဲ့ကားက ၂ စီးပဲရွိတယ္။ အဲဒီ၂စီးက အမိန္႔ကို ေစာင့္ေနတာနဲ႔ မနက္၉နာရီမွာ မွစပက္ရတယ္။ ေရကလည္း ပက္ရင္းကုန္ လုိ႔ သြားျပန္ျဖည့္ေနၾကတာနဲ႔ မီးကို မႏိုင္ေတာ့ဘူး” ဟု မႏၱေလးရတနာပံုေစ်း မီးေလာင္ကြၽမ္းမႈကိုျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသူ ကုန္သည္ တဦးကဆိုသည္။
မီးေလာင္ကၽြမ္းေနေသာ ရတနာပံုေစ်းႀကီး ကိုမီးၿငိႇမ္းသတ္ရန္အတြက္ က်ံဳးေရကို ေရစုပ္စက္မ်ားျဖင့္ စုပ္တင္ၿပီး မီးသတ္ ကားမ်ား၊ ေရသယ္ယာဥ္မ်ားျဖင့္ ေရကို အေခါက္ေခါက္သယ္ယူ၍ ဖ်န္းပက္ခဲ့ရသည္ဟု ၄င္းက ဆိုသည္။
မီးေလာင္ကြၽမ္းရာေနရာေဒသသို႕ မီးသတ္ကားမ်ားအေရာက္ေနာက္က်ရျခင္းမွာ မီးသတ္ကားတခ်ိဳ႕စက္ ခ်ိဳ႕ယြင္းေနၿပီး ဆီအရန္သင့္မရွိျခင္း၊ ေရ အဆင္သင့္ရွိမေနျခင္း၊ သတင္းပို႔သူ ေနာက္က်ျခင္းႏွင့္တျခားေသာ အေၾကာင္းတရားမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ဟု ရန္ကုန္တိုင္း မီးသတ္ဦးစီး႒ာနမွ၀န္ထမ္းတဦးက ေျပာသည္။
“မီးသတ္ကားေတြက စာရင္းအရေတာ့ အမ်ားႀကီးပဲ။ ဒါေပမယ့္ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ ပ်က္ေနတဲ့ကားေတြနဲ႔ ဆီမရွိတဲ့ ကားေတြနဲ႔ အဆင္မေျပတာကမ်ားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဆင္အေျပဆံုးျဖစ္ေအာင္ေတာ့ က်ေနာ္ တို႔ႀကိဳးစားၾကပါတယ္” ဟု အဆိုပါ၀န္ထမ္းက ေျပာျပသည္။
ရန္ကုန္တိုင္းတြင္ မီးၿငိႇမ္းသတ္ယာဥ္ ၇၇စီး၊ ေရသယ္ယာဥ္ ၁၆ စီး၊ အေထာက္အကူျပဳယာဥ္၁၈စီး၊ အေပါ့စားယာဥ္ ၄၉ စီးစုစုေပါင္း ၂၀၃စီးရွိသည္ဟု စာရင္းမ်ားအရသိရသည္။
မႏၱေလးတိုင္းတြင္လည္း မီးၿငိႇမ္းသတ္ယာဥ္ အစီး၈၀၊ ေရသယ္ယာဥ္ ၅၇စီး၊ အေထာက္အကူျပဳယာဥ္ ၂၄ စီး၊ အေပါ့စား ယာဥ္ ၄၁စီး စုစုေပါင္း ၂၀၂စီးရွိသည္ဟု စာရင္းမ်ားအရသိရသည္။
ျမန္မာတႏိုင္ငံလံုးအတိုင္းအတာအားျဖင့္ မီးၿငိႇမ္းသတ္ယာဥ္ ၅၈၉ စီး၊ ေရသယ္ယာဥ္ ၃၄၀ စီး၊ အေထာက္ အကူျပဳယာဥ္ ၁၉၈စီး၊ အေပါ့စားယာဥ္ ၅၁၆ စီးစုစုေပါင္း ၁၆၄၃ စီးရွိသည္ဟု စာရင္းမ်ားအရသိရေသာ္လည္း အဆိုပါစာရင္းရွိယာဥ္မ်ား၏ တဝက္ခန္႔သာ လက္ေတြ႔အသံုးျပဳႏိုင္ေၾကာင္း သိရသည္။
“မီးသတ္ကားေတြရွိေပမယ့္ က်ေနာ္တို႕မွာ ျပင္ဆင္စရိတ္မရွိဘူး၊ ဆီခ်မေပးဘူး၊ အဲဒီလို အခက္အခဲေတြရွိတယ္။ က်ေနာ္တို႔ အားနဲ႔က်ေနာ္တုိ႔ ဖန္တီးျပီးေဆာင္ရြက္ေနရတာေတြရွိတယ္” ဟု အဆိုပါ မီးသတ္၀န္ ထမ္းကဆိုသည္။
မီးသတ္ကားတခ်ိဳ႕စက္ခ်ိဳ႕ယြင္းလ်က္ရွိေသာ္လည္း အစိုးရက ျပင္ဆင္စရိတ္ခ်ေပးျခင္းမရွိေသာေၾကာင့္ ပ်က္စီးေနေသာ ယာဥ္မ်ားႏွင့္ ဆီလံုေလာက္စြာခ်ေပးျခင္းမရွိေသာေၾကာင့္ မီးေလာင္သည့္ေနရာသို႔အသြား ဆီျပတ္ေတာက္ျခင္း ႀကံဳေတြ႕ ရသည့္ယာဥ္မ်ားရွိသည္ဟု သိရသည္။
ထို႕ျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ မီးသတ္ဦးစီး႒ာနမ်ားတြင္ အေထာက္အကူျပဳပစၥည္းမ်ား မျပည့္စံု႐ံုမွ်မက မီးသတ္ ၀န္ထမ္းမ်ားတြင္ လည္း ဦးထုပ္မွစ၊ ဖိနပ္အဆံုး ယူနီေဖာင္းအျပည့္အစံုပင္မရွိသူမ်ား ရွိသည္ဟု သိရသည္။
ရတနာပံုေစ်းႀကီး မီးေလာင္ကြၽမ္းမႈကို ၿငိႇမ္းသတ္စဥ္က တခ်ိဳ႕မီးသတ္ရဲေဘာ္မ်ားမွာ မီးကာယူနီေဖာင္းမ်ား၊ လံုၿခံဳေရး ဦးထုပ္မ်ားႏွင့္မဟုတ္ဘဲ သာမန္မီးသတ္ယူနီေဖာင္းမ်ားျဖင့္သာ ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ မီးကူးစက္ ေလာင္ကြၽမ္းခံရျခင္း၊ ျပည့္စံုေသာ ေလ့က်င့္မႈမ်ား မရွိေသာေၾကာင့္ မီးျငိႇမ္းသတ္ရင္း ဒဏ္ရာရျခင္းမ်ား ႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရသည္ကို ေတြ႕ျမင္ရေၾကာင္း မ်က္ျမင္တဦးက ဆိုသည္။
“သတင္းစာထဲမွာ မီးသတ္၀န္ထမ္း ၁၁ ဦးဒဏ္ရာရတယ္လို႕ ေဖာ္ျပထားတယ္ တကယ္ေတာ့ အဲဒါထက္မကဘူးဗ်။ မီးသတ္ သမားေတြက အေတြ႕အႀကံဳမရွိတာေရာ၊ အ၀တ္အစားကစ သံုးစြဲရတဲ့ ပစၥည္းမျပည့္စံုတာေရာေၾကာင့္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဒဏ္ရာရၾကတယ္။ မီးေလာင္ၿပီး က်သြားတဲ့ မီးသတ္၀န္ထမ္းေတာင္ရွိတယ္” ဟု အဆိုပါရတနာပံုေစ်း မီးၿငိႇမ္းသတ္ရာတြင္ ပါ၀င္ကူညီခဲ့သူ မႏၱေလးသားတဦးက ေျပာသည္။
မီးသတ္ရာတြင္ အသံုးျပဳရန္ အေျခခံပစၥည္းႏွင့္ ေခတ္မီကိရိယာအခု ၆၀ေက်ာ္ခန္႔ လိုအပ္ေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံမီးသတ္ ဦးစီး႒ာနမ်ားတြင္မူ အေျခခံပစၥည္း ၃၀ ၀န္းက်င္ခန္႔ႏွင့္ အလုပ္လုပ္ေနရေၾကာင္း မီးသတ္ဦးစီး႒ာနမွ လက္ေထာက္ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးတဦး၏ ေျပာျပခ်က္အရ သိရသည္။
မီးသတ္ဦးစီး႒ာန၏ တရား၀င္ထုတ္ျပန္ခ်က္အရ ျမန္မာတႏိုင္ငံလံုးတြင္ အၿမဲတမ္းမီးသတ္တပ္ဖြဲ႕၀င္ ၃၆၀၃ ဦး၊ အရံမီးသတ္ တပ္ဖြဲ႕၀င္ ၂၃၉၉၄၁ ဦးႏွင့္ စက္ရံုအလုပ္ရံုမ်ားတြင္ မီးေဘးအႏၱရာယ္ကာကြယ္ရန္အတြက္ ဖြဲ႕စည္းေပးထားေသာ သီးသန္႔ တပ္ဖြဲ႕၀င္ တေသာင္း၀န္းက်င္ခန္႔ရွိေၾကာင္း သိရသည္။
အဆိုပါ မီးသတ္တပ္ဖြဲ႕၀င္မ်ားတြင္ အၿမဲတမ္း မီးသတ္တပ္ဖြဲ႕၀င္မ်ားသာလွ်င္ အစိုးရထံမွ လစာရၾကၿပီး အရံမီးသတ္တပ္ဖြဲ႕ ၀င္မ်ားမွာမူ သက္ဆိုင္ရာၿမိဳ႕နယ္၊ ရပ္ကြက္မ်ားမွ ထည့္၀င္ၾကေသာ မီးေဘးလံုျခံဳေရး ေကာက္ခံေငြ အလွဴေငြျဖင့္သာ ရပ္တည္ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
“အရင္ကတည္းက ရပ္ကြက္ေတြမွာ အလွဴေငြခံရင္း ရတဲ့အလွဴေငြနဲ႔ သံုးၾကရတာ။ လစာရယ္လို႔ သိီးသိီးသန္႔သန္႔မရွိပါဘူး။ ခုေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ လူေတြလည္း စီးပြားေရး က်ပ္တည္းလာၾကေတာ့ အလွဴေငြလည္းနည္းသြားတယ္” ဟု ေက်ာက္တံတားၿမိဳ႕နယ္ အရံမီးသတ္တပ္ဖြဲ႕၀င္တဦးက ဆိုသည္။
အရံမီးသတ္တပ္ဖြဲ႕၀င္မ်ားမွာ အျခားလုပ္ငန္းခြင္မ်ားတြင္ စား၀တ္ေနေရးအတြက္ ၀င္ေရာက္အလုပ္လုပ္ ကိုင္ေနၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္ဟု သိရသည္။
ၾကည္ေ၀/ရန္ကုန္ ဧရာ၀တီ သတင္းဌာန မွ
ရန္ကုန္တိုင္းအပါအ၀င္ ျပည္နယ္ႏွင့္တိုင္းမ်ား၌ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ မီးေလာင္ကြၽမ္းမႈမ်ားတြင္ လွ်ပ္စစ္ ၀ါယာေရွာ့ျဖစ္ပြားရာမွ ေလာင္ကြၽမ္းရျခင္း၊ ဖေယာင္းတိုင္မီးအသံုးျပဳရာမွ မီးေလာင္လြယ္ ေသာပစၥည္းမ်ား သို႕ကူးစက္ၿပီး ေလာင္ကၽြမ္းျခင္း၊ ထင္း မီးဖိုမ်ားႏွင့္ ခ်က္ျပဳတ္စားေသာက္ရာမွ မီးႂကြင္းမီးက်န္မ်ားေၾကာင့္ ေလာင္ကြၽမ္းျခင္းတို႔ကို အမ်ားဆံုးေတြ႕ျမင္ရေၾကာင္း ရန္ကုန္တိုင္း မီးသတ္ဦးစီး႒ာနမွ တရား၀င္ထုတ္ျပန္ ခ်က္အရ သိရသည္။
“ရန္ကုန္နဲ႔ မႏၱေလးမွာ ေလာင္တာက မီးအားျမွင့္စက္ေတြကေန အိုဗာဗို႔ေတ့ခ်္ျဖစ္ၿပီး ေလာင္တာမ်ားတယ္။ သိတဲ့အတိုင္းပဲ၊ မီးေတြက ပံုမွန္မလာဘူး။ လာျပန္ေတာ့လည္း မီးအားက နည္းၾကေတာ့ လူေတြက မီးအားျမွင့္စက္ေတြသံုးၾကတယ္။ မီးပ်က္ေတာ့ မီးအားျမႇင့္စက္ကို မပိတ္မိဘူး။ မီးလာတဲ့အခ်ိန္က်ေတာ့ အိုဗာဗို႔ေတ့ခ်္ ျဖစ္ၿပီး ၀ါယာေတြ ေရွာ့ျဖစ္ကုန္ေရာ” ဟု ရန္ကုန္တိုင္း မီးသတ္ဦးစီး႒ာနမွ မီးသတ္၀န္ထမ္း တဦးက ေျပာျပသည္။
၂၀၀၈ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီ၂၅ ရက္ေန႔အတြင္း ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ မႏၱေလးရတနာပံုေစ်း မီးေလာင္ကြၽမ္းမႈသည္လည္း လွ်ပ္စစ္ ၀ါယာေရွာ့ေၾကာင့္ပင္ျဖစ္ေၾကာင္း အစိုးရပိုင္ သတင္းစာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
လွ်ပ္စစ္မီးမရေသာ ေန႔မ်ားတြင္ လူအမ်ားစုမွာ ဖေယာင္းတိုင္မီးကို အသံုးျပဳၾကရာမွ မီးေလာင္ကြၽမ္းမႈမ်ား မၾကာခဏျဖစ္ ပြားရ သကဲ့သို႔ လွ်ပ္စစ္မီးမလာသျဖင့္ ထင္းမီးဖို၊ မီးေသြးမီးဖိုတို႕ႏွင့္သာ ခ်က္ျပဳတ္စား ေသာက္ၾကရေသာေၾကာင့္ မီးကြၽင္း မီးက်န္မ်ားမွ တဆင့္ မီးေလာင္ကြၽမ္းရေၾကာင္းလည္း ၾကားသိရသည္။
မီးသတ္တပ္ဖြဲ႕မွ ထုတ္ျပန္ထားေသာစာရင္းအရ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ မီးေလာင္မႈမ်ားမွာ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္တြင္ ၈၃၅ ၾကိမ္၊ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္တြင္ ၈၃၃ ၾကိမ္၊ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္တြင္ ၉၄၄ႀကိမ္တို႔ျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ ျပည္နယ္ႏွင့္တုိင္းအလိုက္ၾကည့္ ရလ်င္ အဆိုပါ သံုးႏွစ္တာကာလအတြင္း ရန္ကုန္တိုင္းသည္ မီးေလာင္မႈ အႀကိမ္ေပါင္း၈၃၀ျဖင့္ အမ်ားဆံုးျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ရၿပီး ထိုသံုးႏွစ္အတြင္း ဆံုးရႈံးမႈပမာဏမွာ က်ပ္၁၁၂၉.၂၈ သန္းျဖစ္သည္ဟု တရား၀င္ထုတ္ျပန္ခ်က္အရ သိရသည္။
မီးေလာင္မႈမ်ားျဖစ္ပြားေနစဥ္တြင္ မီးသတ္ကားမ်ားအေရာက္ေနာက္က်ျခင္း၊ မီးသတ္ကိရိယာမ်ား မစံုလင္ျခင္း၊ ေရမလံု ေလာက္ျခင္းႏွင့္ ေရရရွိႏိုင္ေသာ ေနရာထိ ေရသြားျဖည့္ေနရျခင္း စသည့္အားနည္း ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ မီးေလာင္ခ်ိန္ၾကာ ျမင့္ကာ ဆံုးရႈံးမႈပမာဏပိုမိုမ်ားျပားရျခင္းျဖစ္သည္ဟု လူအမ်ားက ေ၀ဖန္ေနၾက သည္။
“ရတနာပံုေစ်းႀကီး မီးေလာင္ေတာ့ မီးသတ္ကားေတြ ေရာက္ေတာ့ေရာက္လာပါရဲ႕၊ ဒါေပမယ့္ အျမင့္ကို တက္္ၿပီး ပက္လို႔ ရတဲ့ကားက ၂ စီးပဲရွိတယ္။ အဲဒီ၂စီးက အမိန္႔ကို ေစာင့္ေနတာနဲ႔ မနက္၉နာရီမွာ မွစပက္ရတယ္။ ေရကလည္း ပက္ရင္းကုန္ လုိ႔ သြားျပန္ျဖည့္ေနၾကတာနဲ႔ မီးကို မႏိုင္ေတာ့ဘူး” ဟု မႏၱေလးရတနာပံုေစ်း မီးေလာင္ကြၽမ္းမႈကိုျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသူ ကုန္သည္ တဦးကဆိုသည္။
မီးေလာင္ကၽြမ္းေနေသာ ရတနာပံုေစ်းႀကီး ကိုမီးၿငိႇမ္းသတ္ရန္အတြက္ က်ံဳးေရကို ေရစုပ္စက္မ်ားျဖင့္ စုပ္တင္ၿပီး မီးသတ္ ကားမ်ား၊ ေရသယ္ယာဥ္မ်ားျဖင့္ ေရကို အေခါက္ေခါက္သယ္ယူ၍ ဖ်န္းပက္ခဲ့ရသည္ဟု ၄င္းက ဆိုသည္။
မီးေလာင္ကြၽမ္းရာေနရာေဒသသို႕ မီးသတ္ကားမ်ားအေရာက္ေနာက္က်ရျခင္းမွာ မီးသတ္ကားတခ်ိဳ႕စက္ ခ်ိဳ႕ယြင္းေနၿပီး ဆီအရန္သင့္မရွိျခင္း၊ ေရ အဆင္သင့္ရွိမေနျခင္း၊ သတင္းပို႔သူ ေနာက္က်ျခင္းႏွင့္တျခားေသာ အေၾကာင္းတရားမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ဟု ရန္ကုန္တိုင္း မီးသတ္ဦးစီး႒ာနမွ၀န္ထမ္းတဦးက ေျပာသည္။
“မီးသတ္ကားေတြက စာရင္းအရေတာ့ အမ်ားႀကီးပဲ။ ဒါေပမယ့္ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ ပ်က္ေနတဲ့ကားေတြနဲ႔ ဆီမရွိတဲ့ ကားေတြနဲ႔ အဆင္မေျပတာကမ်ားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဆင္အေျပဆံုးျဖစ္ေအာင္ေတာ့ က်ေနာ္ တို႔ႀကိဳးစားၾကပါတယ္” ဟု အဆိုပါ၀န္ထမ္းက ေျပာျပသည္။
ရန္ကုန္တိုင္းတြင္ မီးၿငိႇမ္းသတ္ယာဥ္ ၇၇စီး၊ ေရသယ္ယာဥ္ ၁၆ စီး၊ အေထာက္အကူျပဳယာဥ္၁၈စီး၊ အေပါ့စားယာဥ္ ၄၉ စီးစုစုေပါင္း ၂၀၃စီးရွိသည္ဟု စာရင္းမ်ားအရသိရသည္။
မႏၱေလးတိုင္းတြင္လည္း မီးၿငိႇမ္းသတ္ယာဥ္ အစီး၈၀၊ ေရသယ္ယာဥ္ ၅၇စီး၊ အေထာက္အကူျပဳယာဥ္ ၂၄ စီး၊ အေပါ့စား ယာဥ္ ၄၁စီး စုစုေပါင္း ၂၀၂စီးရွိသည္ဟု စာရင္းမ်ားအရသိရသည္။
ျမန္မာတႏိုင္ငံလံုးအတိုင္းအတာအားျဖင့္ မီးၿငိႇမ္းသတ္ယာဥ္ ၅၈၉ စီး၊ ေရသယ္ယာဥ္ ၃၄၀ စီး၊ အေထာက္ အကူျပဳယာဥ္ ၁၉၈စီး၊ အေပါ့စားယာဥ္ ၅၁၆ စီးစုစုေပါင္း ၁၆၄၃ စီးရွိသည္ဟု စာရင္းမ်ားအရသိရေသာ္လည္း အဆိုပါစာရင္းရွိယာဥ္မ်ား၏ တဝက္ခန္႔သာ လက္ေတြ႔အသံုးျပဳႏိုင္ေၾကာင္း သိရသည္။
“မီးသတ္ကားေတြရွိေပမယ့္ က်ေနာ္တို႕မွာ ျပင္ဆင္စရိတ္မရွိဘူး၊ ဆီခ်မေပးဘူး၊ အဲဒီလို အခက္အခဲေတြရွိတယ္။ က်ေနာ္တို႔ အားနဲ႔က်ေနာ္တုိ႔ ဖန္တီးျပီးေဆာင္ရြက္ေနရတာေတြရွိတယ္” ဟု အဆိုပါ မီးသတ္၀န္ ထမ္းကဆိုသည္။
မီးသတ္ကားတခ်ိဳ႕စက္ခ်ိဳ႕ယြင္းလ်က္ရွိေသာ္လည္း အစိုးရက ျပင္ဆင္စရိတ္ခ်ေပးျခင္းမရွိေသာေၾကာင့္ ပ်က္စီးေနေသာ ယာဥ္မ်ားႏွင့္ ဆီလံုေလာက္စြာခ်ေပးျခင္းမရွိေသာေၾကာင့္ မီးေလာင္သည့္ေနရာသို႔အသြား ဆီျပတ္ေတာက္ျခင္း ႀကံဳေတြ႕ ရသည့္ယာဥ္မ်ားရွိသည္ဟု သိရသည္။
ထို႕ျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ မီးသတ္ဦးစီး႒ာနမ်ားတြင္ အေထာက္အကူျပဳပစၥည္းမ်ား မျပည့္စံု႐ံုမွ်မက မီးသတ္ ၀န္ထမ္းမ်ားတြင္ လည္း ဦးထုပ္မွစ၊ ဖိနပ္အဆံုး ယူနီေဖာင္းအျပည့္အစံုပင္မရွိသူမ်ား ရွိသည္ဟု သိရသည္။
ရတနာပံုေစ်းႀကီး မီးေလာင္ကြၽမ္းမႈကို ၿငိႇမ္းသတ္စဥ္က တခ်ိဳ႕မီးသတ္ရဲေဘာ္မ်ားမွာ မီးကာယူနီေဖာင္းမ်ား၊ လံုၿခံဳေရး ဦးထုပ္မ်ားႏွင့္မဟုတ္ဘဲ သာမန္မီးသတ္ယူနီေဖာင္းမ်ားျဖင့္သာ ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ မီးကူးစက္ ေလာင္ကြၽမ္းခံရျခင္း၊ ျပည့္စံုေသာ ေလ့က်င့္မႈမ်ား မရွိေသာေၾကာင့္ မီးျငိႇမ္းသတ္ရင္း ဒဏ္ရာရျခင္းမ်ား ႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရသည္ကို ေတြ႕ျမင္ရေၾကာင္း မ်က္ျမင္တဦးက ဆိုသည္။
“သတင္းစာထဲမွာ မီးသတ္၀န္ထမ္း ၁၁ ဦးဒဏ္ရာရတယ္လို႕ ေဖာ္ျပထားတယ္ တကယ္ေတာ့ အဲဒါထက္မကဘူးဗ်။ မီးသတ္ သမားေတြက အေတြ႕အႀကံဳမရွိတာေရာ၊ အ၀တ္အစားကစ သံုးစြဲရတဲ့ ပစၥည္းမျပည့္စံုတာေရာေၾကာင့္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဒဏ္ရာရၾကတယ္။ မီးေလာင္ၿပီး က်သြားတဲ့ မီးသတ္၀န္ထမ္းေတာင္ရွိတယ္” ဟု အဆိုပါရတနာပံုေစ်း မီးၿငိႇမ္းသတ္ရာတြင္ ပါ၀င္ကူညီခဲ့သူ မႏၱေလးသားတဦးက ေျပာသည္။
မီးသတ္ရာတြင္ အသံုးျပဳရန္ အေျခခံပစၥည္းႏွင့္ ေခတ္မီကိရိယာအခု ၆၀ေက်ာ္ခန္႔ လိုအပ္ေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံမီးသတ္ ဦးစီး႒ာနမ်ားတြင္မူ အေျခခံပစၥည္း ၃၀ ၀န္းက်င္ခန္႔ႏွင့္ အလုပ္လုပ္ေနရေၾကာင္း မီးသတ္ဦးစီး႒ာနမွ လက္ေထာက္ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးတဦး၏ ေျပာျပခ်က္အရ သိရသည္။
မီးသတ္ဦးစီး႒ာန၏ တရား၀င္ထုတ္ျပန္ခ်က္အရ ျမန္မာတႏိုင္ငံလံုးတြင္ အၿမဲတမ္းမီးသတ္တပ္ဖြဲ႕၀င္ ၃၆၀၃ ဦး၊ အရံမီးသတ္ တပ္ဖြဲ႕၀င္ ၂၃၉၉၄၁ ဦးႏွင့္ စက္ရံုအလုပ္ရံုမ်ားတြင္ မီးေဘးအႏၱရာယ္ကာကြယ္ရန္အတြက္ ဖြဲ႕စည္းေပးထားေသာ သီးသန္႔ တပ္ဖြဲ႕၀င္ တေသာင္း၀န္းက်င္ခန္႔ရွိေၾကာင္း သိရသည္။
အဆိုပါ မီးသတ္တပ္ဖြဲ႕၀င္မ်ားတြင္ အၿမဲတမ္း မီးသတ္တပ္ဖြဲ႕၀င္မ်ားသာလွ်င္ အစိုးရထံမွ လစာရၾကၿပီး အရံမီးသတ္တပ္ဖြဲ႕ ၀င္မ်ားမွာမူ သက္ဆိုင္ရာၿမိဳ႕နယ္၊ ရပ္ကြက္မ်ားမွ ထည့္၀င္ၾကေသာ မီးေဘးလံုျခံဳေရး ေကာက္ခံေငြ အလွဴေငြျဖင့္သာ ရပ္တည္ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
“အရင္ကတည္းက ရပ္ကြက္ေတြမွာ အလွဴေငြခံရင္း ရတဲ့အလွဴေငြနဲ႔ သံုးၾကရတာ။ လစာရယ္လို႔ သိီးသိီးသန္႔သန္႔မရွိပါဘူး။ ခုေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ လူေတြလည္း စီးပြားေရး က်ပ္တည္းလာၾကေတာ့ အလွဴေငြလည္းနည္းသြားတယ္” ဟု ေက်ာက္တံတားၿမိဳ႕နယ္ အရံမီးသတ္တပ္ဖြဲ႕၀င္တဦးက ဆိုသည္။
အရံမီးသတ္တပ္ဖြဲ႕၀င္မ်ားမွာ အျခားလုပ္ငန္းခြင္မ်ားတြင္ စား၀တ္ေနေရးအတြက္ ၀င္ေရာက္အလုပ္လုပ္ ကိုင္ေနၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္ဟု သိရသည္။
ၾကည္ေ၀/ရန္ကုန္ ဧရာ၀တီ သတင္းဌာန မွ
Tags
သတင္း